Russisksiden

Russisksiden

Eksamen og sidste time

IntetPosted by Mads 18 May, 2018 08:57
Eksamen i russisk propædeutik 2
Dato: 13., 14. og 15. juni 2018.
Mødetid: kl.8:15, hvor vi fordeler eksamenstidspunkterne. Hvis man ikke møder op kl. senest 8:15, bliver man noteret som udeblevet, og man mister dermed et eksamensforsøg, så sæt vækkeuret, pump cyklen, og tank rejsekortet op.
Lokale: 24.3.01 (forberedelse) og 24.3.07 (eksamen).
Varighed: Der er 40 minutters forberedelse og 40 minutters eksamination (inkl. votering/censur).
Tilladte hjælpemidler: russisk-dansk ordbog i bogform.

Indhold:
I skal kunne oversætte en ukendt tekst til dansk. Sørg for at have forstået ordene i teksten og sammenhængen mellem dem, så I kan gengive indholdet på naturligt dansk.

I skal kunne oplæse en kendt russisk tekst, så øv jer i både læseferien og i forberedelsestiden.

I skal kunne indgå i en dialog på basis af den tekst, I kommer op i. Vi taler om teksten og muligvis også om andre tekster og om jer og verden og omegn, så få styr på gloser og grammatik. Se evt. også disse eksamensråd, hvor I kan finde gode vendinger og grammatik mm.

I skal kunne analysere en sætning fra jeres eksamenstekst morfologisk og syntaktisk.

Sidste time afholdes mandag den 11. juni fra 9-ca.11 i lokale 22.0.47.

Vi vil bruge tiden på at besvare jeres spørgsmål om pensum og eksamen mm., og hvis tiden tillader det, snakker vi om nogen af teksterne. Nærmere oplysninger herom følger.
/Mads



Aktuelt uge 20

IntetPosted by Mads 09 May, 2018 08:35
14-18. maj
Repetition af følgende tekster: 40, 46, 48, 49 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60 og 61


Mandag og tirsdag: repetition af tekst 40, 46, 48, 49 52, 53, 54, 55, 56, 57 og 59 samt evaluering af evalueringen og eventuel grammatisk analyse.

NB! Husk, at der er opgaveaflevering (opgave 10) per mail torsdag den 17. maj kl.10!

Fredag: opgavegennemgang og repetition af tekst 60 og 61 samt ekstemporaltekst (så: husk ordbog) og afrunding med gennemgang af eksamen, herunder praktiske oplysninger om dagens og selve eksaminationens forløb. Vi skal endvidere have aftalt et tidspunkt for et præeksamensmøde et par dage inden eksamen.

Med "repetition" menes mundtlig dialog om teksterne og om tilstødende emner som fx jeres boligforhold, fritidsinteresser, alder, sommerferieplaner m.v., som I kan læse om i disse eksamensråd.

****
Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра/летом/после экзамена?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?







Læseplan, praktisk information

IntetPosted by Mads 07 May, 2018 11:21
Sidste undervisningsgang inden læseferien er fredag den 18/5, jf vores læseplan, som I kan se ovre på Absalon. Ifølge appen "myucph" fortsætter undervisningen i uge 21. Det gør den ikke. Til gengæld holder vi eksamensmøde den 11. juni - se mere ovenfor under posten Eksamen og sidste time.



Grammatiske øvelser 18. maj

IntetPosted by Mads 04 May, 2018 14:09
Kære analytikere

Hermed øvelserne til næste og sidste omgang primært syntaktisk analyse. I bedes analysere en eller flere eller alle sætninger fra listen (vælg selv). Hvis I har mod på det, må I meget gerne fremlægge jeres analyser i timen 12:15-ca.14, så I kan få feedback fra holdet og undertegnede.

Aktuelt uge 19

IntetPosted by Mads 04 May, 2018 07:26
7-8. maj
Tekst 61:
Mere dato (herunder årstal), participier, PL i GEN-DAT-INS-LOC.

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så...få styr på det!

Mandag og tirsdag:
Oplæsning (udegår evt.), oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 61. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger samt evaluering af undervisningen i forårssemesteret.

Fredag: Kr.himmelfartsferie, ingen undervisning (som der til gengæld var 1.maj, så kabalen går op).

NB! Husk, at der er opgaveaflevering (opgave 9) per mail allerede onsdag den 9. maj kl.10!


****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?



Sommerskole i Rusland

IntetPosted by Mads 25 Apr, 2018 12:17
Hermed en reklame for et foretagende, der intet har med UCPH at gøre, men som måske kan være af interesse for dig som russiskstuderende: sommerskole i det nordvestlige Rusland (Petrozavodsk).

Aktuelt uge 18

IntetPosted by Mads 25 Apr, 2018 09:39
NB! Tirsdag er vi i lokale 12.1.62!
30.april - 4. maj
Tekst 60:
Indefinitte pronominer på -то og -нибудь, dato, præfigerede bevægelsesverber, mere aspekt. Se også Appendiks IV om aspekt ovre på Absalon.

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så...få styr på det!

Mandag og tirsdag:
Oplæsning, oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 60. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger.

Fredag: Dialog på basis af teksten samt ordtest, hvor jeg udvælger 20-30 ord fra ugens tekst, som I skal kunne oversætte til dansk uden brug af ordbog. HUSK EN ORDBOG - vi skal prøve kræfter med en ekstemporaltekst.
Hvis tiden tillader det: grammatiske øvelser.

NB! Husk, at der er opgaveaflevering (opgave 8) per mail torsdag den 3. maj kl.10!
OBS! Der er grammatisk øvelseslaboratorium fra 12:15-ca.14 i lokale 11A.2.19.

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?



Grammatiske øvelser 4. og 18. maj

IntetPosted by Mads 20 Apr, 2018 12:24
Kære hold

Fredag den 4. og 18. maj er der i forlængelse af vores timer nu mulighed for at træne sine grammatiske analysefærdigheder. Vi analyserer - morfologisk og syntaktisk - udvalgte sætninger fra begyndersystemet. Sætningerne bliver præsenteret i timerne, så I skal ikke forberede noget, blot være klædt på til opgaven, fx ved at læse vores "Basal morfologi og syntaks" eller "Appendiks 3 - morfologi og syntaks" (ligger på Absalon).

Vi mødes begge dage kl.12:15-ca. 14 i lokale 11A.2.19.

Aktuelt uge 17

IntetPosted by Mads 20 Apr, 2018 06:48
23-24. april (27. april - St. bededag)
Tekst 58-59:
Instrumentalis (INS) efter præpositioner. Imperfektivt aspekt. Se også Appendiks IV om aspekt ovre på Absalon.

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så sørg for at have/få styr på, hvordan man fortæller det

Mandag og tirsdag:
Oplæsning (udelades evt.), oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 58-59. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger

Fredag: St. bededag - ingen undervisning.

NB! Husk, at der er opgaveaflevering (opgave 7) per mail torsdag den 26. april kl.10!
P.S. Der er nu mulighed for helt frivilligt at træne sine grammatiske analyseevner i forbindelse med de ugentlige opgaver. Se mere ovre på Absalon.

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?



Grammatisk analyse

IntetPosted by Mads 19 Apr, 2018 07:52
I forbindelse med vores grammatiske analyse har der vist sig at være en del metodiske og terminologiske udfordringer, idet en sætning kan analyseres fra flere vinkler. Det skal jeg på sprogets vegne beklage. Sådan er det ofte, når man beskæftiger sig med fænomener, der ikke passer til vores konstruerede "logik" og systemer. 2+2 = 4. Det samme kan man sige om 3+1, 2x2 eller 109-105.

Det vigtigste er, når det handler om morfologisk og syntaktisk analyse af russiske sætninger, at I kan beskrive sætningens bestanddele morfologisk: Ordklasse? Grammatiske kategorier (køn, tal, kasus, tid, person, aspekt etc.)? I skal også kunne beskrive sætningens struktur og ordenes indbyrdes relationer i store træk, dvs. syntaksen: Simpel/kompleks sætning? Et eller to led? Subjektet? Prædikatet - verbalt eller nominalt? Eventuelle komplementer, attributter og adverbialled? I den forbindelse kan jeg henvise til vores Basal morfologi og syntaks, der kan findes ovre på Absalon under Russisk propædeutik > Undervisningsmaterialer samt her. Eksempler på sætningsanalyse starter på s.6.

Hvis I mangler et overblik over de forskellige kasus og deres grundfunktioner, kan I læse eller genlæse Appendiks 3 - morfologi og syntaks. Den kan også findes ovre på Absalon under Russisk propædeutik > Undervisningsmaterialer. Den egentlige gennemgang af de forskellige kasus starter på s.9.





Aktuelt uge 16

IntetPosted by Mads 13 Apr, 2018 08:20
16-20. april
Tekst 57:
Instrumentalis (INS). Markering af nominaldel af subjektsprædikat med INS, herunder professioner i INS, INS efter præpositioner, relativ vs. absolut tid.

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så sørg for at have/få styr på, hvordan man fortæller det

Mandag og tirsdag:
Opgavegennemgang. Oplæsning, oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 57. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger

Fredag: Dialog på basis af teksten samt ordtest, hvor jeg udvælger 20-30 ord fra ugens tekst, som I skal kunne oversætte til dansk uden brug af ordbog. HUSK EN ORDBOG - vi skal prøve kræfter med en ekstemporaltekst.
Hvis tiden tillader det: grammatiske øvelser.

NB! Husk, at der ikke er opgaveaflevering (opgave 7) per mail før torsdag den 26. april kl.10!
P.S. Der er nu mulighed for helt frivilligt at træne sine grammatiske analyseevner i forbindelse med de ugentlige opgaver. Se mere ovre på Absalon.

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?



Aktuelt uge 15

IntetPosted by Mads 06 Apr, 2018 08:20
9-13. april
Tekst 56:
Fremtid, gradbøjning (komparation) af adjektiver (perifrastisk/analytisk og syntetisk), prædikater og attributter.

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så sørg for at have/få styr på, hvordan man fortæller det

Mandag og tirsdag:
Oplæsning, oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 56. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger

Fredag: Dialog på basis af teksten samt ordtest, hvor jeg udvælger 20-30 ord fra ugens tekst, som I skal kunne oversætte til dansk uden brug af ordbog. Hvis tiden tillader det: grammatiske øvelser og fonetisk træning med udgangspunkt i russiske sange.

NB! Husk, at der er er opgaveaflevering (opgave 6) per mail torsdag den 12. april kl.10!
P.S. Der er nu mulighed for helt frivilligt at træne sine grammatiske analyseevner i forbindelse med de ugentlige opgaver. Se mere ovre på Absalon.

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?



Aktuelt uge 14

IntetPosted by Mads 23 Mar, 2018 08:36
3. og 6. april
Tekst 55:
upræfigerede bevægelsesverber (IPF) i nutid og datid. Læs kommentarerne rigtigt godt - nogen mener, det er besværligt at bevæge sig på russisk!

Jeg vil stadig spørge, hvad klokken er, så sørg for at have/få styr på, hvordan man fortæller det

Tirsdag:
Opgavegennemgang. Oplæsning, oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 55. Desuden grammatisk analyse af udvalgte sætninger

Fredag: Dialog på basis af teksten samt ordtest, hvor jeg udvælger 20-30 ord fra ugens tekst, som I skal kunne oversætte til dansk uden brug af ordbog. Hvis tiden tillader det: grammatiske øvelser og fonetisk træning med udgangspunkt i russiske sange.

NB! Husk, at der er ikke er opgaveaflevering (opgave 6) per mail før torsdag den 12. april kl.10!
P.S. Der er nu mulighed for helt frivilligt at træne sine grammatiske analyseevner i forbindelse med de ugentlige opgaver. Se mere ovre på Absalon.

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?





Aktuelt uge 12

IntetPosted by Mads 16 Mar, 2018 07:53
19-23. marts
Tekst 53-54:
imperfektive verber (IPF) i datid, tilbagetrækning af betoning til negation, perifrastisk futurum med hjælpeverbet быть + INF.IPF.
Jeg vil løbende spørge, hvad klokken er, så sørg for at have/få styr på, hvordan man fortæller det

Ma-ti:
Opgavegennemgang. Oplæsning, oversættelse, grammatik og øvelser samt dialog på basis af tekst 53-54.

Fre: Dialog på basis af de to tekster samt ordtest, hvor jeg udvælger 20-30 ord fra ugens tekster, som I skal kunne oversætte til dansk uden brug af ordbog. Hvis tiden tillader det: grammatiske øvelser og fonetisk træning med udgangspunkt i russiske sange.

NB! Husk, at der er opgaveaflevering (opgave 5) per mail torsdag kl.10!

****

Alle dage indledes med "dagens nyheder", hvor vi ser på en (grammatisk) aktuel nyhedsoverskrift. Desuden en runde med "Что вы делали вчера (eller en anden dag)?" og "Что вы будете делать завтра (eller en anden dag)?".

Generelt: Tekster forberedes med henblik på
oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled? Og hvordan er leddene skruet sammen?




Next »