Russisksiden

Russisksiden

God sommer

IntetPosted by Mads 12 Jun, 2019 14:50
Kære årgang 2018! Tillykke med eksamen - alle bestod, og I præsterede et flot gennemsnit på 7,5. Godt gået!
Mange hilsner og på gensyn på 3. semester.
Lena og Mads



Eksamensmøde 7. juni

IntetPosted by Mads 20 May, 2019 12:11
Kære hold
Vi mødes fredag den 7. juni kl.9 i lokale 22.0.47 til en snak om pensum og eksamen. Vi taler muligvis lidt по-русски om nogen af teksterne, og vi laver grammatisk analyse af følgende sætninger:

Ю́ра на у́лице.
Ю́ра пьёт горя́чий чай на у́лице.
Ю́ра пьёт горя́чий чай из но́вого самова́ра из лату́ни [messing].
Э́то большо́е окно́.
Окно́ большо́е.
Ю́ра пьян.
Пья́ный Ю́ра идёт в но́вую аптеку, которая работает до 8.



Eksamen i russisk propædeutik B 11-12. juni

IntetPosted by Mads 16 May, 2019 12:18
Kære alle

Som I nok allerede har set, skal I til eksamen tirsdag den 11. og onsdag den 12. juni.
De, der skal til eksamen den 11. juni, skal møde op kl. 8:30, da vi har en reeksamen kl.8.
De, der skal til eksamen den 12. juni, skal møde op kl. 8:00.
Herefter er planen omtrent:

11.juni

Nummer

Navn

Eksamen

(reeksamen)


8-8:30


8:30: Fordeling af eksamenstider


1.


8:45

2.


9:15

3.


9:45

4.


10:15

5.


10:45

6.


11:15

7.


11:45

PAUSE


12:15-13:00

8.


13:00

9.


13:30

10.


14:00

11.


14:30

12


15:00

12. juni

Nummer

Navn

Eksamen


8:00: Fordeling af eksamenstider


1.


8:15

2.


8:45

3.


9:15

4.


9:45

5.


10:15

6.


10:45

7.


11:15

8.


11:45

PAUSE


12:15-13:00

9.


13:00

10.


13:30

11.


14:00

12


14:30

13.


15:00

14


15:30



16:00



Evaluering af undervisningen

IntetPosted by Mads 15 May, 2019 08:27
Kære hold

Lena, jeg og ikke mindst Studienævnet skal så mindeligt bede jer om at udfylde det evalueringsskema, I har fået tilsendt et link til. P.t. er der to besvarelser, hvilket giver et lidt spinkelt grundlag for at få et overblik over de steder, vi kan gøre tingene lidt bedre.
/Mads

Aktuelt - uge 20+21

IntetPosted by Mads 09 May, 2019 21:35
Vi repeterer, forstået på den måde, at vi taler om teksterne og tilstødende emner по-русски, dvs. ingen oplæsning eller oversættelse. Så: genlæs de tekster, der er nævnt nedenfor, samt kommentarerne til dem, sørg for at være i stand til at besvare spørgsmål til dem og evt. andre tekster fra pensum (som er tekst 40-61), og vær beredt på at få stillet spørgsmål om løst og fast, også по-русски. Desuden grammatisk analyse af mere eller mindre tilfældigt udvalgte sætninger.

Mandag 13/5: Repetition af tekst 40, 46, 48, 49, 52, 54.
Tirsdag 14/5: Repetition af tekst 55, 56, 57, 59, 60, 61.
Onsdag 15/5 kl. senest 10: Opgaveaflevering (opgave 10). NB! lav kun de grammatiske analyser, og udelad oversættelsen.
Onsdag og torsdag: Opdelt undervisning.
Fredag 17/5: St. Bededag - ingen undervisning.
Mandag 20/5: Afrunding. Repetition af ovenstående tekster. Eksamensinfo. Aftale om eksamensmøde inden eksamen. NB! Ekstra time til grammatisk analyse fra 11-12. Vi arbejder med sætning 10-14.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden samt på et tidspunkt i fremtiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?







Omskrivning af participier

IntetPosted by Mads 09 May, 2019 21:34
Hermed link til vores øvelse i omskrivning af participier til konstruktioner med finitte verber.

Aktuelt - uge 19

IntetPosted by Mads 03 May, 2019 09:13
Tekst 61. NB! Stor læsemængde! NB! Hvis I er i tvivl om oplæsningen af datoer og årstal, er der stor hjælp at hente i lydfilen - lyt og lær!
(s. 156-163: aspekt, dato, participier (3 af 4), GEN/DAT/INS/LOC pluralis)

Mandag: Tekst 61
Tirsdag: Tekst 61
Onsdag kl. senest 10: Opgaveaflevering (opgave 9). NB! Opgave 10 afleveres 15. maj - lav kun de grammatiske analyser, og udelad oversættelsen.
Onsdag og torsdag: Opdelt undervisning.
Fredag: Opgavegennemgang og tekst 61 samt ordtest og evt. grammatiske øvelser.NB! Ekstra time fra 12-13. Se opslag desangående.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden samt på et tidspunkt i fremtiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?









Dagens analyser

IntetPosted by Mads 26 Apr, 2019 12:40
Hermed link til dagens grammatiske analyser.

Uge 18 - ekstra fredagstime

IntetPosted by Mads 26 Apr, 2019 08:38
Tekst 60. NB! Stor læsemængde! NB! Hvis I er i tvivl om oplæsningen af datoer, er der stor hjælp at hente i lydfilen - lyt og lær!
(s. 147-155: aspekt, dato, præfigering af bevægelsesverber, præpositioner, indefinitte pronominer)

Mandag: Tekst 60
Tirsdag: Tekst 60
Onsdag kl. senest 10: Opgaveaflevering (opgave 8). P.g.a. 1. maj er der ingen undervisning onsdag.
Torsdag: Fælles undervisning.
Fredag: Opgavegennemgang og tekst 60 samt ordtest og evt. grammatiske øvelser.NB! Ekstra time fra 12-13. Se opslag desangående.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden samt på et tidspunkt i fremtiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?









Grammatiske øvelser 3. og 10. maj

IntetPosted by Mads 23 Apr, 2019 11:18
I forlængelse af vores timer fredag den 3/5 og 10/5 vil der fra kl.12-13 være mulighed for at træne grammatisk analyse, primært syntaktisk analyse med støtte i morfologien.
Til 3/5: analysér disse sætninger hjemmefra. Så ser vi på dem i fællesskab.
10/5 handler det om disse sætninger.

Aktuelt - uge 17 (efter påske)

IntetPosted by Mads 12 Apr, 2019 08:23
Tekst 59 og evt. tekst 60. NB! Stor læsemængde! (s. 145-155: aspekt, dato, præfigering af bevægelsesverber, præpositioner, indefinitte pronominer)

Mandag: 2. påskedag - ingen undervisning
Tirsdag: Tekst 59
Onsdag kl. senest 10: Opgaveaflevering (opgave 7 afleveres 24. april)
Onsdag og torsdag: opdelt undervisning
Fredag: Opgavegennemgang og tekst 59 samt ordtest.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?





Aktuelt - uge 15

IntetPosted by Mads 05 Apr, 2019 08:48
Tekst 57-58 (s. 140-144: instrumentalis (INS) til markering af nominaldel ved prædikater med eksplicit verbaldel, INS efter præposition)

Mandag: Tekst 57
Tirsdag: Tekst 57-58
Onsdag kl. senest 10: Ingen Opgaveaflevering (opgave 7 afleveres 24. april)
Onsdag og torsdag: opdelt undervisning
Fredag: Tekst 57-58 samt ordtest og øvelser med INS og professioner.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?





Aktuelt - uge 14

IntetPosted by Mads 29 Mar, 2019 08:05
Tekst 56 - lang tekst (s. 135-139: fremtid, komparation (gradbøjning) af adjektiver til både attributiv og prædikativ brug)

Mandag: Tekst 56
Tirsdag: Tekst 56
Onsdag kl. senest 10: Opgaveaflevering (opgave 6)
Onsdag og torsdag: opdelt undervisning
Fredag: OPgavegennemgang Tekst 56 samt ordtest og evt. grammatiske øvelser, diktat eller lign.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?



Aktuelt - uge 13

IntetPosted by Mads 22 Mar, 2019 08:27
Tekst 55 (s. 130-134: bevægelsesverber i nutid, datid og fremtid)

Mandag: Tekst 55
Tirsdag: Tekst 55
Onsdag kl. senest 10: INGEN Opgaveaflevering (opgave 6 skal afleveres 3. april)
Onsdag og torsdag: opdelt undervisning
Fredag: Tekst 55 samt ordtest og evt. grammatiske øvelser, diktat eller lign.

NB! Vær klar til alle dage at fortælle, hvad klokken er, og hvad du lavede i går eller på en anden dag i fortiden.
****************************

Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne), forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt) og dialog (besvar spørgsmål til teksterne / lav mundtlige mikroreferater af dem). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt i en tekst, forudsætter vi, at I kender det, og at I kan bøje det. Overvej også gerne, hvordan sætningerne er skruet sammen syntaktisk - er sætningen et- eller toleddet? Er der komplementer? Attributter? Adverbialled?





Next »