Russisksiden

Russisksiden

Tak for i år

IntetPosted by Mads 14 Dec, 2017 11:33
Kære hold. Tak for et godt semester med laaaange oplæsnings-, oversættelses- og grammatikseancer og interessante dialoger på russisk om teksterne og om verden.

I kan se jeres skema for forårssemesteret her. Vi starter igen 5. februar 2018 kl.9-11 i lokale 24.5.07. Nærmere oplysninger om semesterstart og om, hvad I skal forberede til første gang, kommer i løbet af januar 2018.

I starten af det nye år skriver jeg her på siden lidt om projekt "Åbent kontor", som er et tilbud til dem, der har lyst til at kigge forbi og tale russisk i løbet af januar.

Om lidt starter jeres julelæseferie, hvor I får rig lejlighed til at repetere det stof, vi har gennemgået i løbet af efteråret. Sørg for at træne oplæsning (intonation, vokalreduktion, palatalisering og stemthed), sørg for at repetere gloser/oversættelse, sørg for at repetere basale bøjninger, og forsøg jer også gerne med en syntaktisk analyse i ny og næ.

Og så skal I ikke snydes for et lille juledigt, som efterhånden er et par år gammelt:

Studentens jul
Nu falder juleregnen grå
Det er så svært helt at forstå:
Semesteret er nu omme.

En ИК-3, lidt reduktion
Lidt stemhedsassimilation
Og palatalisering.

Jeg må ej glemme mine ord
Det ville være fagligt mord
På mig og læsegruppen.

Den svære grammatik skal jeg
Få lært - og spise flæskesteg
Med rødkål og syntaks.

Når vi ses i februar
Så håber læreren, jeg har
Helt styr på det, jeg skal.







Aktuelt uge 50

IntetPosted by Mads 07 Dec, 2017 19:58
11-15. december

Tekst 39 (flere verber) og repetition i form af dialog/spørgsmål-svar ud fra tekst 28, 32, 34, 36 og 38.

Mandag: Opgavegennemgang samt tekst 39 samt repetition af tekst 28 og evt. 32.
Tirsdag og onsdag: Repetition af tekst 32, 34, 36 og 38.
Fredag: Afsluttende repetition af tekst 28, 32, 34, 36 og 38 samt afrunding af semesteret.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled?

Aktuelt uge 49

IntetPosted by Mads 30 Nov, 2017 11:51
4-8. december

Tekst 37-38 (kortform af adjektiver, modalprædikativer, verber)

Mandag: Opgavegennemgang samt tekst 37-38
Tirsdag og onsdag: Tekst 38 samt evaluering af undervisningen.
Fredag: Tekst 38 samt opgaveaflevering (opgave 11) og evt. grammatiske øvelser.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled?





Aktuelt uge 48

IntetPosted by Mads 23 Nov, 2017 11:19
27. november - 1. december

Tekst 33-36 (partitiv genitiv, relative pronominer, smerte (!), pluralis, trykskifte)

Mandag: Fælles gennemgang af opgave 9 samt tekst 33-34
Tirsdag og onsdag: Tekst 35-36
Fredag: Tekst 36 samt opgaveaflevering (opgave 10) og øvelser med det relative pronomen котор-ый.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled?



Aktuelt uge 47

IntetPosted by Mads 16 Nov, 2017 11:21
20-24. november

Tekst 26-32 (genitiv, negation, prædikativer, epentese v. personlige pronominer i 3.person efter præposition, ugedagene, årstiderne, klokken (hele timer), numeraler)

Mandag: opgaver retur samt tekst 26-27
Tirsdag og onsdag: tekst 28-31
Fredag: tekst 32. Der er ingen opgaveaflevering (opgave 9). I skal dog lave opgaven - så gennemgår vi den sammen mandag den 27/11.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled?



Aktuelt uge 46

IntetPosted by Mads 09 Nov, 2017 10:28
13-17. november

Tekst 21-25 (verber på -ся, lokativ vs. præpositionalis, superlativ, relative pronominer, genitiv, tallene 20-100)

Mandag: opgaver retur samt tekst 21
Tirsdag og onsdag: tekst 22-24
Fredag: er der opgaveaflevering (opgave 8) samt tekst 25

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det. Overvej også gerne syntaksen - er sætningen simpel eller kompleks? Er sætningen/sætningerne etleddede eller toleddede? Hvad er der ud over prædikatet - er der subjekter? Og er der komplementer, attributter og adverbialled?



Aktuelt uge 45

IntetPosted by Mads 02 Nov, 2017 17:41

6-10. november

Tekst 15-20 (imperativ, "diminutiv", konsonantalternation, mobil accent, tallene 11-20, lokativ på -ý og præpositionalis på -e, "dobbelt" negation, komplekse verbalprædikater)

Mandag: opgaver retur samt tekst 15-17
Tirsdag og onsdag: tekst 17-19
Fredag: er der opgaveaflevering (opgave 7) samt tekst 19-20

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.



Aktuelt uge 44

IntetPosted by Mads 26 Oct, 2017 10:22
Tekst 10-14 (verber, adverbier, possessive, definitte og demonstrative samt refleksivt-possessive pronominer)
Mandag den 30/10: Opgaver retur samt tekst 10-12
Tirsdag den 31/10:
Tekst 12-13
Onsdag den 1/11: Tekst 13-14
Fredag den 3/11: Tekst 14 samt opgaveaflevering (opgave 6).



****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.

Aktuelt uge 43

IntetPosted by Mads 12 Oct, 2017 11:57
NB! Kun 24-27. oktober.
Tekst 6-9 (verber, præpositionssyntagmer som komplement og attribut, possessive, definitte og demonstrative pronominer)
Tirsdag den 24/10: Opgaver retur samt tekst 6-7
Onsdag den 25/10: Tekst 7-8
Fredag den 27/10: Tekst 8-9 samt opgaveaflevering (opgave 5).

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.

Aktuelt uge 41

IntetPosted by Mads 06 Oct, 2017 11:18
9-13. oktober

Текст 3-5 (Akkusativ vs. lokativ, navneskik, demonstrative pronominer, verber)

Mandag gennemgår vi jeres skriftlige opgaver/øvelser og tager fat på tekst 3.
Tirsdag og onsdag arbejder vi videre med ugens tekster (tekst 3-5).
Fredag er der opgaveaflevering (opgave 4) - se modulet "Skriftlige opgaver" på Absalon for nærmere oplysninger. Desuden arbejde med ugens tekster (tekst 3-5).

NB! ”Introduktion til grammatisk analyse” er på torsdag blevet flyttet til lokale 14.1.67.

NB! Der er efterårsferie i uge 42 og derfor heller ingen undervisning. Jeg er først tilbage fra ferie tirsdag den 24/10, så mine timer om mandagen den 23/10 er aflyst.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.





Aktuelt uge 40

IntetPosted by Mads 28 Sep, 2017 11:44
2-6. oktober - der er meget at lave, så sæt god tid af til forberedelse!
NB! Oplysninger om Lenas timer ligger igen på Absalon!

Kapitel 20-25 + текст 1-2 (tallene 1-10, adjektiver, prædikater og attributter)

Mandag gennemgår vi jeres skriftlige opgaver/øvelser og tager fat på kapitel 20-23.
Tirsdag og onsdag arbejder vi videre med ugens tekster (kapitel 24-25 og evt. текст 1).
Fredag er der opgaveaflevering (opgave 3) - se modulet "Skriftlige opgaver" på Absalon for nærmere oplysninger. Desuden arbejde med ugens tekster (текст 1-2).



****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.











Aktuelt uge 39

IntetPosted by Mads 22 Sep, 2017 08:12
25-29/9
Kapitel 13-19.
Mandag gennemgår vi jeres skriftlige opgaver/øvelser og tager fat på kapitel 13-14.
Tirsdag og onsdag arbejder vi med ugens tekster.
Fredag er der opgaveaflevering (opgave 2) - se modulet "Skriftlige opgaver" på Absalon for nærmere oplysninger. Desuden arbejde med ugens tekster.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.

Aktuelt uge 38

IntetPosted by Mads 15 Sep, 2017 08:06
18-22/9
Vi læser kapitlerne 7-12. Husk, at der fredag den 22/9 er opgaveaflevering - se modulet "Skriftlige opgaver" på Absalon for nærmere oplysninger.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.

Aktuelt uge 37

IntetPosted by Mads 08 Sep, 2017 08:04
Ma-ti-ons-fre skal vi arbejde med kap. 3-6 i vores begyndersystem. Der er mange kommentarer, især vedr. udtale - læs dem, og stil spørgsmål til dem og teksterne, hvis der er noget, I ikke forstår. Se også læseplanen på Absalon for detaljer om indhold mm.

Og som lovet - den opdaterede liste over russismer i dansk.

****
Generelt: Tekster forberedes med henblik på oplæsning (træn udtalen, når I læser teksterne) og forståelse/oversættelse (slå alle ukendte ord op, og læs kommentarerne grundigt). Sørg desuden for at terpe og dermed indlære de gloser, der forekommer i teksterne. Når et ord har optrådt et par gange eller tre i en tekst, forudsætter vi, at I kender det.





Next »